Leiderschap is een verantwoordelijkheid waarbij een individu een groep van individuen beïnvloedt om een bepaald doel te bereiken. Vaak is dit iemand die een leidinggevende positie heeft binnen de desbetreffende groep, maar dit is geen vereiste. Dit is voor een belangrijk deel een psychologisch proces, waarbij informatie door leiders en medewerkers wordt verwerkt en geïnterpreteerd.

Demusa Coaching & Training richt zich met de ontwikkeling leiderschap vooral op het zijn van een sparringpartner en op de ontwikkeling van specifieke competenties om effectief leiding te geven.
- Authenticiteit; betekent echt, betrouwbaar, niet vervalst, geloofwaardig, waarachtig. In gedrag betekent het zoveel als congruent zijn in voelen, denken en doen. Een authentiek persoon is trouw aan zijn eigen persoonlijkheid en kernwaarden. Hij is zichzelf, handelt vanuit zijn eigen drijfveren, is zich bewust van wat hij wil en waar hij voor staat. Hiermee is de leider betrouwbaar voor zijn medewerkers. Dit bepaalt het vertrouwen dat de medewerkers in je hebben.
- Zelfkennis en zelfreflectie; Zonder is het onmogelijk om een goed leider te zijn. Kritisch kijken naar eigen handelen zorgt dat er ruimte is voor innovatie en groei in de breedste zin van het woord. Je bent in staat om eigen verantwoordelijkheid te nemen. Het opent deuren naar anderen.
- Actief luisteren; keer op keer blijkt hier winst uit te halen. Doorvragen, samenvatten en empathie zijn cruciaal. De verbinding wordt sterker, het vertrouwen groeit waardoor medewerkers sneller in beweging komen en er een breed draagvlak is.
- Flexibiliteit; wat vandaag goed werkt, kan morgen achterhaald zijn. Gedrag aanpassen aan een veranderende omgeving / mensen, kunnen schakelen en aanpassen in gedragsstijl.
- Matching; de juiste persoon op de juiste plek. Zodra medewerkers datgene doen waar ze goed in zijn en effectief gebruik gemaakt wordt van de talenten nemen werkprestaties toe.
- Generen van teamspirit; vergroten van het onderlinge vertrouwen, respect en ruimte voor elkaars talenten en zorgen dat het team tot prestaties kan komen.
- Aansturen & Begeleiden; Als leidinggevende heb jij jouw eigen stijl van leidinggeven. Iedere medewerker kent een eigen voorkeurs aanpak. Het belangrijk dat jij je als leidinggevende bewust bent van jouw voorkeur leiderschapsstijl en ontwikkeling van alle leiderschapsstijlen passende bij de situatie. Met de juiste aansturing ben je in staat het talent en de capaciteit van jouw medewerker effectief te benutten.
- Effectief feedback geven & aanspreken op ongewenst gedrag; Om jouw medewerkers zich optimaal te laten ontwikkelen is het belangrijk hun effectief aan te spreken op gedrag.
- Delegeren & Overtuigen; wanneer authenticiteit, zelfkennis/-reflectie en het vermogen om te luisteren voldoende aanwezig zijn, is er een stevig draagvlak naar medewerkers. Delegeren en overtuigen ontwikkelen zich dan als van zelf.
Op welk onderdeel zie jij als executive groei kansen? Demusa Coaching en Training biedt jou een individueel praktijkgericht leiderschapsprogramma aan. Maak vrijblijvend een afspraak voor kennismaking.
Hieronder vind je interessante artikelen, blogs, boekentips of activiteiten rondom dit thema.
Actualiteit over leiderschap
Star-methode voor een krachtig gesprek
De juiste informatie op tafel krijgen wanneer jij jezelf presenteert of iemand overweegt aan te nemen? Denk dan eens aan het inzetten van de STAR-methode. Het is een veelgebruikte techniek voor het naar boven halen van gedragsgerichte informatie. Zo kun jij jezelf...
Welke rol speel jij in lastige situaties?
Herken je dat? Dat je met iemand in gesprek gaat waarbij je er een naar gevoel aan overhoudt? Bijvoorbeeld dat je de persoon hebt geholpen maar deze dat niet kon waarderen en de relatie heeft verslechterd. Of dat je merkt dat er vaak veel emoties mee gepaard gaan....
Jouw persoonlijk kompas
"Begin met het einde voor ogen", een bekende uitspraak van Stephen Covey. Een belangrijke eigenschap voor effectieve leiders. Het klinkt wat zwaar maar wanneer jij je verder hierin verdiept zit er een belangrijke kernboodschap in, namelijk het belang van het hebben...
Wat is nu echt belangrijk voor jou?
In alles wat het leven biedt, vergeten we wel eens wat nu echt belangrijk is. Winter tijd is het moment om naar binnen te keren. Van binnenuit weer goed af te stemmen met wat nu echt belangrijk is voor jou. Het is heel verleidelijk om hard door te blijven werken of...
Fixed versus growth mindset
Ben jij nog verbonden met jouw geboortekracht? Er zijn twee manieren van denken, denken in termen van groei of van stagnatie, oftewel een growth of fixed mindset. Bij een growth mindset heb je alles in huis om een succes te maken van wat jij wilt veranderen. Welke...
Belang van aanmoedigen en vieren van succes
In de afgelopen jaren heb ik diverse trainingen verzorgd voor het bedrijfsleven, variërend van leidinggevende tot high potentials. Tijdens de trainingen mag ik altijd graag ervaringsgerichte oefeningen inzetten. Wat mij hier generaal opvalt is dat...
Herkennen van goed leiderschap
Leiderschap blijft velen bezig houden. Duidelijk is dat met name persoonlijke eigenschappen en vaardigheden een belangrijk rol spelen. Hoe herken je nu goed leiderschap? Zonder hiermee te willen suggereren dat een leider goed of fout is. Geld-status-macht speelt...
Effectief omgaan met cultuurverschillen
“When in horseville, do as horses do!” In de communicatie met paarden loop je al snel tegen een aantal cultuurverschillen op die het je behoorlijk lastig kunnen maken. Paarden verstaan geen Nederlands, ze lopen zomaar weg midden in het gesprek, ze gaan ongegeneerd...
Cirkel van invloed
Herken je frustratie, boosheid en irriteer jij je mateloos? Of zijn er mensen die jouw energie op vreten door hun negatieve gedrag. Verdiep je eens in Covey's cirkel van betrokkenheid en cirkel van invloed. Onderzoek eens in hoeverre jij je herkent in onderstaande...
Protocollen en procedures in de paardenkudde
Protocollen en procedures, hoe meer hoe beter… Het lijkt in Nederland onlosmakelijk verbonden te zijn met het werk van de manager. Jij bent als manager tenslotte verantwoordelijk voor het naleven van de procedures. Dus jij wordt er op aangesproken als iemand uit jouw...