Doe jij aan de winterslaap? Wanneer je mee beweegt met de seizoenen dan is het zaak in de winter het rustiger aan te doen en tijd te nemen om weer volop in verbinding te komen met jezelf. Oftewel te herINneren. Heb je deze overgeslagen? Dan heb je mogelijk extra veel gevraagd van je lijf. Soms resulteert dit in het zwakker worden van je immuunsysteem waardoor je vatbaarder wordt voor bijvoorbeeld griep.  Of zijn er andere signalen geweest die je “dwongen” wat meer te vertragen. Misschien is het wel noodzakelijk wat langer in winterslaap te blijven en je voor te bereiden op de lente.

In de natuur
Tot nu hebben we nog geen lange “echte” winter gehad, flinke kou, de natuur bedekt met een dikke laag sneeuw. Dat je buiten loopt in die serene stilte en je als vanzelf naar binnen keert en het jaar overdenkt. In de wintertijd is er minder daglicht, het duurt langer voor de zon zich laat zien en deze gaat snel weer onder. Zodra het donker wordt maakt je lijf automatisch o.a. melatonine aan. Een stofje die de slaap opgewekt en zorgt dat je minder actief wordt. Blijf je door buffelen in het tempo alsof het bijvoorbeeld lente is, werk je eigenlijk tegen je eigen natuur in. Ook het (koude) weer maakt dat je lijf op een andere manier omgaat met energie. Dieren in winterslaap of winterrust verlagen hun ademhaling en daarmee hun hartslag. Hierdoor gaat het hele systeem minder energie verbruiken. Er is geen energie nodig om voedsel te zoeken (in een tijd dat het ook schaars is). Ze keren als het ware even helemaal naar binnen. Hoe is dit nu voor ons mensen, betekent dit nu dat we in de winter mogen vertragen en gaan her-inneren.

Stress en ons immuunsysteem
Gaan wij tegen de natuur in, kan dit leiden tot stress. In specifieke stress voor het lichaam. Daar waar het eigenlijk wil terugtrekken of vertragen (door kou en donker), waarbij wij vanuit ons hoofd de regie nemen en doorgaan. Negeren wij de signalen van ons lichaam dan levert dit meer en chronische stress op. Stress doet rechtstreeks een beroep op ons immuunsysteem. Niet voor niets heeft 90% van de ziekten stress als veroorzaker. Volgen we de natuur dan zouden we dit voor ons mensen kunnen vertalen als heel goed luisteren naar het lijf, even helemaal de tijd nemen om tot rust te komen. Reflecteren op dat wat is geweest en je strategie te bepalen voor wat jij wilt bereiken voor de komende tijd. Eerst naar binnen om straks weer vol nieuwe levensenergie te voorschijn komen. Klik hier voor tips>>

Organisaties in wintertijd
Veel bedrijven volgen deze natuurlijke beweging ook door bijvoorbeeld einde van het jaar “beoordelings”gesprekken (beter zou zijn reflectiegesprekken) te houden en begin van het jaar met een vernieuwde strategie en doelen te komen en deze kracht bij te zetten met individuele doelstellingsgesprekken. Ook voor de mens als individu kun je hierin meegaan. Zoals zo velen ook goede voornemens hebben bij de start van het nieuwe jaar. Uiteindelijk via je werk of leven, bepaal je deze vanuit universele behoeften.

Jouw eigen groeiplan
Check ook eens bij jezelf met vragen als: wat is bereikt, wat is vervuld en wil ik behouden en wat is onvoldoende vervuld en wil ik aandacht gaan geven voor de komende tijd?

Je werkt hiermee aan je eigen groeiplan. Let op: Wie geen plan maakt voor zichzelf, wordt ingezet voor plannen van anderen. Kortom naar binnen en werken aan jouw eigen groeiplan om te ontwaken en in volle energie en juiste focus in beweging te zijn met jouw levensmissie. Mee bewegen met de seizoenen is heel NATUURlijk.

Wil jij deze tijd aangrijpen om aan de slag te gaan met jezelf in jouw werk of leven? Leren beter te luisteren naar de signalen van jouw lichaam? Of effectief reflecteren en opstellen van jouw eigen groeiplan? Ga dan aan de slag met coaching om je hierin te laten ondersteunen? Vanuit deze praktijk beschikken we over meerdere (online) tools om jou te ondersteunen in dit proces. Maak vrijblijvend een online afspraak voor een kennismaking (050) 210 28 55.