Herken je dat, dat mensen soms iets kunnen zeggen wat je triggert? Je voelt irritatie of boosheid opkomen of andere gevoelens. Of andersom dat je merkt dat de reactie die je krijgt anders is dan wat je intentie was, bijvoorbeeld iemand reageert geïrriteerd en het verrast je. Sommige mensen hebben zich verhard in hun manier van communiceren. Zo zijn er ook mensen die, ongeacht omstandigheden en gedrag van anderen, oprecht en empathisch in contact te staan met anderen. Ze beheersen als het ware de vaardigheid van verbindend communiceren. Jarenlang onderzoek heeft geleid tot vele inzichten en vaardigheden die ook jij tot je kan nemen. Communicatie die tot andere, “effectievere” gesprekken leidt, betere samenwerking en conflict oplossend.

Voor een ieder die wil leren om meer vanuit verbinding te communiceren, kan ik het boek “Geweldloze communicatie” van Marshall Rosenberg van harte aanbevelen. Dit boek, verbindend communiceren, helpt ons om onze aandacht te richten op wat we waarnemen, voelen en daarmee nodig hebben. Dit in plaats van te oordelen of te veroordelen en daarmee in bepaalde vorm bij te dragen aan “geweld”. Een essentiële vaardigheid voor leidinggevende, professionals in mensen werken of bij omgang met mensen met PTSS, gedrags-, emotie-regulerings- of psychische problemen. Een waardevolle vaardigheid voor ieder mens!

Onze opvoeding of ervaringen in communicatie met andere mensen kan soms hebben geleid tot een verharding in communicatie. Bijvoorbeeld wat de ouder, volwassene of leidinggevende zegt is waarheid onder noemer “mijn wil is wet”. Eigen waarheid over goed of fout staat voorop en wordt doorgedrukt zonder te luisteren naar de ander. Cynisch of agressief communiceren onderling of terugtrekken en niet uitspreken zijn veel ingezette strategieën, welke weer aanzetten tot nog meer geweld. Vaak wordt deze vorm van communicatie ook generatie op generatie doorgegeven zonder dat men zich bewust hiervan is. Ook bij basisscholen en ander onderwijs wordt het betrekken van gevoelens in communicatie niet altijd uitgedragen.

Wanneer je op effectieve wijze geleerd hebt om in jouw eigen levensbehoeften te voorzien zonder te hoeven “over”leven dan is de kans groot dat je hebt geleerd verbindend te communiceren. Vaak ervaar je dan ook een stevig basisvertrouwen, waarbij samenwerken en/of leiding geven je van nature goed af gaat. Helaas is dit voor heel veel mensen niet gelukt. Hechtingsfiguren of andere omstandigheden hebben overlevingspatronen in gang gezet, vaak gepaard met gewelddadige communicatie. Soms zelfs zo dat jij je er niet bewust van bent dat jouw verbale communicatie het “overlevings”brein van de ander triggert wanneer deze persoon ook een eigen rugzakje heeft.

In het boek zal duidelijk worden dat classificeren, veroordelen, bekritiseren, vergelijken, complimenten geven bijdragen aan geweld. Vooral krijg je uitleg hoe verantwoordelijkheid te dragen voor je eigen gedrag, gedachten en gevoelens. Daarnaast hoe om te gaan met dat van de ander. Het is een boek dat bijdraagt aan compassievol met elkaar omgaan. Het is aan de lezer om het in de praktijk te brengen waarbij geldt: Oefening baart kunst! Wil jij jezelf trainen en de vaardigheid van geweldloze communicatie vergroten, neem gerust contact op. Met regelmaat organiseert Demusa Coaching & Training de workshop “Verbindend communiceren”, waarin jij jouw vaardigheid in verbindend communiceren kunt doorontwikkelen en trainen.

Klik hier om het boek aan te schaffen>>