Leiderschap is een verantwoordelijkheid waarbij een individu een groep van individuen beïnvloedt om een bepaald doel te bereiken. Vaak is dit iemand die een leidinggevende positie heeft binnen de desbetreffende groep, maar dit is geen vereiste. Dit is voor een belangrijk deel een psychologisch proces, waarbij informatie door leiders en medewerkers wordt verwerkt en geïnterpreteerd.
Demusa Coaching & Training richt zich met de ontwikkeling leiderschap vooral op het zijn van een sparringpartner en op de ontwikkeling van specifieke competenties om effectief leiding te geven.
- Authenticiteit; betekent echt, betrouwbaar, niet vervalst, geloofwaardig, waarachtig. In gedrag betekent het zoveel als congruent zijn in voelen, denken en doen. Een authentiek persoon is trouw aan zijn eigen persoonlijkheid en kernwaarden. Hij is zichzelf, handelt vanuit zijn eigen drijfveren, is zich bewust van wat hij wil en waar hij voor staat. Hiermee is de leider betrouwbaar voor zijn medewerkers. Dit bepaalt het vertrouwen dat de medewerkers in je hebben.
- Zelfkennis en zelfreflectie; Zonder is het onmogelijk om een goed leider te zijn. Kritisch kijken naar eigen handelen zorgt dat er ruimte is voor innovatie en groei in de breedste zin van het woord. Je bent in staat om eigen verantwoordelijkheid te nemen. Het opent deuren naar anderen.
- Actief luisteren; keer op keer blijkt hier winst uit te halen. Doorvragen, samenvatten en empathie zijn cruciaal. De verbinding wordt sterker, het vertrouwen groeit waardoor medewerkers sneller in beweging komen en er een breed draagvlak is.
- Flexibiliteit; wat vandaag goed werkt, kan morgen achterhaald zijn. Gedrag aanpassen aan een veranderende omgeving / mensen, kunnen schakelen en aanpassen in gedragsstijl.
- Matching; de juiste persoon op de juiste plek. Zodra medewerkers datgene doen waar ze goed in zijn en effectief gebruik gemaakt wordt van de talenten nemen werkprestaties toe.
- Generen van teamspirit; vergroten van het onderlinge vertrouwen, respect en ruimte voor elkaars talenten en zorgen dat het team tot prestaties kan komen.
- Aansturen & Begeleiden; Als leidinggevende heb jij jouw eigen stijl van leidinggeven. Iedere medewerker kent een eigen voorkeurs aanpak. Het belangrijk dat jij je als leidinggevende bewust bent van jouw voorkeur leiderschapsstijl en ontwikkeling van alle leiderschapsstijlen passende bij de situatie. Met de juiste aansturing ben je in staat het talent en de capaciteit van jouw medewerker effectief te benutten.
- Effectief feedback geven & aanspreken op ongewenst gedrag; Om jouw medewerkers zich optimaal te laten ontwikkelen is het belangrijk hun effectief aan te spreken op gedrag.
- Delegeren & Overtuigen; wanneer authenticiteit, zelfkennis/-reflectie en het vermogen om te luisteren voldoende aanwezig zijn, is er een stevig draagvlak naar medewerkers. Delegeren en overtuigen ontwikkelen zich dan als van zelf.
Op welk onderdeel zie jij als executive groei kansen? Demusa Coaching en Training biedt jou een individueel praktijkgericht leiderschapsprogramma aan. Maak vrijblijvend een afspraak voor kennismaking.
Hieronder vind je interessante artikelen, blogs, boekentips of activiteiten rondom dit thema.
Actualiteit over leiderschap
Problemen laten bij wie ze horen
De hele wereld op je schouders? Of sta jij altijd vooraan met oplossingen? Groot verantwoordelijkheidsgevoel? Velen van ons gaan gebukt onder het gevoel dat het onze verantwoordelijkheid is om naasten te helpen hun problemen op te lossen. Gary en Joy Lundberg zijn...
Hoe eerlijk ben je?
Hoe eerlijk ben je als je de ander niet vertelt wat je vindt; hoe serieus neem je de ander en de relatie die jullie hebben? En waarom ontneem je de ander de mogelijkheid om te verbeteren en te groeien? Angst speelt vaak een grote rol bij het geven en krijgen van...
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap
Voor een ieder die zich in leiderschap wil verdiepen is het boek van Stephen R. Covey, De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, één die niet mag ontbreken. Het boek richt zich op persoonlijke groei: van afhankelijkheid ( verantwoording leggen bij anderen of...
Wat maakt een leider groot?
Wat maakt een leider groot? Dit filmpje van Simon Sinek geeft een paar mooie voorbeelden van goede leiders. Deze zijn in staat de medewerker een gevoel van veiligheid te geven. Dit alles is gebaseerd op vertrouwen. Vertrouwen vanuit de leider die van hieruit ook...
Empathie een belangrijke competentie
Empathie is een belangrijke competentie voor een goede verbinding met anderen. In welke relatie dan ook; privé en zeker ook in je professie als dienst- of hulpverlener. Dr Brené Brown geeft samen met een animatie een heldere uitleg over het verschil tussen empathisch...