“When in horseville, do as horses do!”

In de communicatie met paarden loop je al snel tegen een aantal cultuurverschillen op die het je behoorlijk lastig kunnen maken.

Paarden verstaan geen Nederlands, ze lopen zomaar weg midden in het gesprek, ze gaan ongegeneerd staan poepen voor je neus en ze slaan op hol van een plastic zakje in de bosjes….Toch kunnen mensen en paarden ondanks deze cultuurverschillen op een fantastische manier met elkaar samenwerken en samen (letterlijk) de hoogste hindernissen overwinnen. De beste paardentrainers weten namelijk precies hoe ze effectief met cultuurverschillen om moeten gaan.

Professionals krijgen in hun werk regelmatig te maken met cultuurverschillen, zowel intern als extern. Interne cultuurverschillen zijn duidelijk zichtbaar in internationale organisaties. Maar ook binnen een organisatie in één land kunnen cultuurverschillen zichtbaar zijn tussen verschillende afdelingen. De interne communicatie en samenwerking is helaas vaak verre van optimaal wanneer er sprake is van cultuurverschillen. Buiten de organisatie krijgen professionals te maken met cultuurverschillen bij klanten of samenwerkingspartners in andere landen. Maar ook bij klanten in het binnenland kan je geconfronteerd worden met cultuurverschillen, bijvoorbeeld tussen verschillende branches. Dit maakt communicatie en samenwerking vaak lastig. En dat kan je klanten kosten…

Deelnemers aan coaching met behulp van paarden zijn vrijwel altijd onbekend met paarden. Dit betekent dat zij te maken krijgen met het cultuurverschil tussen paarden en mensen. Dit veroorzaakt een aantal valkuilen, die ook in het dagelijkse leven en organisaties heel herkenbaar zijn.

De 3 meest voorkomende valkuilen:

1. Focussen op de verschillen. Zodra mensen tegenover een paard komen te staan concentreren ze zich op de verschillen tussen paarden en mensen. Dit is een onbewuste reactie en vanuit evolutionair oogpunt een goed overlevingsmechanisme. Het is echter geen goede basis voor samenwerking. Samenwerking is namelijk gebaseerd op een gezamenlijk doel en niet op verschillen.

2. In je eigen taal blijven praten. Mensen doen dit vaak letterlijk door gesproken taal te blijven spreken tegen paarden (die in lichaamstaal communiceren). In organisaties zie je dit terug in het spreken in de eigen moedertaal (bijvoorbeeld Nederlands) en in het spreken in het eigen vakjargon. Soms wordt er zelfs een eigen taaltje gesproken dat alleen op een bepaalde afdeling wordt begrepen, denk hierbij aan afkortingen, inside jokes, etc. Dit maakt de samenwerking erg lastig.

3. Onzeker worden (en dat vervolgens verbergen). Vrijwel iedereen die voor het eerst in zijn leven tegenover een groot paard staat wordt onzeker. Hier is sprake van het principe ‘onbekend maakt onbemind’. Het is een natuurlijke (onbewuste) reactie om onzeker te worden van dingen die voor ons onbekend zijn. De ander voelt dit aan en zal daardoor ook onzeker worden. Dit is slecht voor de samenwerking. Veel mensen proberen daarom hun onzekerheid te verbergen. Dit werkt echter niet, de ander zal toch aanvoelen dat er iets niet klopt en dit maakt de samenwerking alleen nog maar lastiger.

Wat werkt dan wel? De volgende tips helpen om effectief om te gaan met cultuurverschillen.

  • Focus op overeenkomsten
  • Pas je aan, aan de taal van de ander; Leer de taal van de ander of gebruik een tolk, Participeer in gewoontes van de ander, Respecteer waarden en normen van de ander
  • Verdiep je in de ander totdat onzekerheid overgaat in vertrouwen

De bekende paardentrainer Pat Parelli vat zijn methode als volgt samen: “When in horseville, do as horses do!”. Hij past zich aan, aan het paard. Zo kunnen wij ons ook aanpassen aan de cultuur van onze collega’s en klanten.

Kortom, gebruik de tips uit dit artikel om aansluiting te zoeken. Laat het niet van de ander afhangen, maar neem zelf het initiatief om de basis te leggen voor een goede samenwerking. Door effectief om te gaan met cultuurverschillen maak je niet alleen je werk veel makkelijker, maar bereik je ook veel betere resultaten.

Verder ontwikkelen op dit thema, neem gerust contact op?

Met dank aan de auteur van deze blog: Wendela den Tonkelaar van Onbewuster. Meer leiderschapstips van Wendela vind je in het (gratis!) eBook ‘Spiegelen – De eerste stap naar Natuurlijk Leiderschap’. Vraag het eBook gratis bij haar aan op http://onbewuster.nl/gratis-ebook