Een coping mechanisme is gedrag/ strategie dat mensen gebruiken om om te gaan met stressvolle situaties of emoties. Dit kan variëren van positieve coping mechanismen, zoals het zoeken van sociale steun of het nemen van pauzes om te ontspannen, tot negatieve coping mechanismen zoals destructief gedrag. Als leider is het van groot belang negatieve coping mechanismen te herkennen en hiernaar te handelen om jouw bedrijf gezond te krijgen en houden.

Ongewenste gevolgen bij niets doen

Negatieve coping mechanismen kunnen leiden tot problemen op de werkvloer, zoals een verminderde productiviteit, verhoogde fouten en ongevallen, verminderde kwaliteit van werk en verminderde werktevredenheid. Bovendien kunnen deze mechanismen een negatief effect hebben op de interpersoonlijke relaties en de algehele werkcultuur. Ook op individueel niveau kan dit uiteindelijk leiden tot langdurig verzuim of verlies van waardevolle krachten. Genoeg reden om als leider te investeren in het kunnen signaleren en hier adequaat naar te handelen. In ons leiderschapsprogramma leer je de vaardigheden in stappen zoals: 1. herkennen, 2. begrijpen en 3. handelen.

Stap 1 Herkennen van negatieve coping

Negatieve coping mechanismen kun je als leidinggevende herkennen door zichtbaar terugkomend gedrag, bijvoorbeeld:

  • negatieve opmerkingen of klagen,
  • geen regie houden op planning,
  • gevoelens worden onderdrukt en passief geuit in de vorm van roddelen of cynisme,
  • toenemende frequentie in afwezigheid.

Iedereen heeft door omstandigheden wel eens een mindere dag. Jij als leider mag vooral oog hebben voor terugkerend gedrag of wanneer het zich verergert. In ons leiderschapsprogramma leer je dit te herkennen, als eerste door je bewust te worden van eigen coping mechanismen. Welke strategieën heb je zelf ontwikkeld en welke pakken negatief uit voor jouw omgeving en jouw bedrijf. Wanneer jij je niet bewust bent van jouw eigen coping mechanisme, creëer je onbewust een blinde vlek op signalen op de werkvloer. Vervolg stap is je door te ontwikkelen op het herkennen van coping mechanisme op de werkvloer.

Stap 2 Begrijpen van de positieve intentie

Als leidinggevende is het belangrijk om te begrijpen dat negatieve coping mechanismen bij jezelf en jouw werknemers vaak een symptoom zijn van onderliggende problemen. Deze problemen kunnen van alles zijn, zoals stress, persoonlijke problemen, werkdruk of andere factoren die van invloed zijn op het welzijn van de werknemer.

Negatieve coping mechanismen zijn vaak ontstaan uit eerdere ervaringen en bepaalde patronen die al in de kindertijd zijn gevormd. Wanneer jij en werknemers stressvolle situaties ervaren, kunnen deze patronen zich opnieuw manifesteren, wat kan leiden tot negatief of zelfs destructief gedrag op de werkvloer. Het is belangrijk om te beseffen dat negatieve coping mechanismen vaak ontstaan vanuit een positieve intentie om met de uitdagingen en problemen om te gaan. Bijvoorbeeld, een werknemer die zichzelf terugtrekt vanwege overweldigende stress, kan dit doen om zichzelf te beschermen en te voorkomen dat de situatie verergert. Mogelijk was dit ook de beste strategie in de kindertijd, dit terwijl het nu averechts werkt omdat open communicatie bijdraagt aan betere oplossingen. Als leidinggevende is het daarom belangrijk om te proberen de oorzaak van het negatieve gedrag te achterhalen en te begrijpen. Uiteraard is het bij oude gedragspatronen niet jouw taak om de therapeut te zijn, wel de signalen op te pikken en bewust wording te vergroten dat er een groeikans ligt. In ons leiderschapsprogramma krijg je de kennis aangereikt om de positieve intentie achter negatief gedrag te begrijpen, je leert over de werking en de ontwikkeling van het menselijk brein en welke uitingsvormen dit heeft.

Stap 3 Jouw taak bij ongewenst gedrag

Het is jouw taak een open en ondersteunende werkomgeving te creëren waar werknemers zich comfortabel voelen om hun uitdagingen/ problemen te delen, kan daarbij helpen. In ons leiderschapsprogramma krijg je de ondersteuning om je eigen stress beter te beheersen, hiermee ook de tools aangereikt om van betekenis te zijn voor jouw eigen medewerkers. Het is belangrijk om de werknemer serieus te nemen en te laten zien dat je als leidinggevende bereid bent om te helpen en te ondersteunen. Door samen te werken aan oplossingen en positieve coping mechanismen te ontwikkelen, kan de werknemer leren om effectiever om te gaan met stressvolle situaties en uitdagingen. Bied ondersteunende middelen aan, zoals counseling, coaching of trainingen voor stressbeheersing. Dit kan werknemers helpen bij het ontwikkelen van gezonde coping mechanismen en het verminderen van stress. In ons leiderschapsprogramma leer je de grens tussen wat je zelf kan doen en waar je mag gaan uitbesteden. Je gaat aan de slag met het ontwikkelen van vaardigheden in effectief leiderschap.

Het is belangrijk om deze signalen bij jezelf en jouw werknemers serieus te nemen. Te investeren in zelfzorg en indien nodig in gesprek te gaan met de werknemer om te achterhalen wat er aan de hand is en te onderzoeken wat je als leidinggevende kunt doen om te helpen. Dit kan leiden tot betere samenwerking en communicatie, en een gezondere werkomgeving voor iedereen. Meer weten over mogelijkheden bij leiderschapsprogramma, klik hier.

Pak jouw groeikans

Wij staan voor je klaar om jou als leider te ondersteunen en te begeleiden in jouw ontwikkeling om tot jouw volle potentieel te komen. Wij zijn jouw sparringpartner en bieden de nodige kennis en inzichten om effectiever om te gaan met uitdagingen op de werkvloer en om een positieve werkcultuur te creëren. Samen werken we aan jouw persoonlijke en professionele groei, zodat je als leider het beste uit jezelf en jouw team kunt halen. Onthoud dat je er niet alleen voor staat en dat wij beschikbaar zijn om jou te ondersteunen. Wil jij deze stap voor jezelf maken? Meld je hier aan voor een introductie sessie en stem jouw maatwerk leiderschapsprogramma samen met behulp van jouw coach.