Ondernemen

Succesvol ondernemen? Succes formuleert zich voor iedere ondernemer anders. Waar zie jij het succes in: behoudt of groei in omzet, meer werk, meer mensen, meer passie? Ondernemers met een gezonde groei ambitie krijgen te maken met nieuwe uitdagingen. Ondernemers die in groei verkeren hebben te maken met een continu veranderende rol met daarbij benodigde competenties. Daarnaast staat de ondernemer voor vele keuzes en leeft met de drukte van de dag. In zo’n situatie kan het heel nuttig zijn een vertrouwenspersoon, een ervaren ondernemerscoach te hebben, met wie de ondernemer overleg kan voeren en die ondersteunt in de ontwikkeling van ondernemerscompetenties.

Demusa Coaching & Training richt zich met de ontwikkeling van ondernemers in succesvol ondernemen vooral op het zijn van een sparringpartner en op de ontwikkeling van specifieke ondernemerscompetenties. Dit start allereerst met het in kaart brengen van het basisvertrouwen, het fundament van iedere ondernemer.

  • Basisvertrouwen (zelfstandigheid – dominantie – overtuigen); Je eigen vertrouwen als ondernemer is opgebouwd uit de mate waarin je in staat bent om in je eigen behoeften te voorzien. Dit vormt het fundament van waaruit je handelt.
  • Ondernemersmotieven; Wat is de motivatie voor ondernemerschap? Het is belangrijk jezelf te overtuigen van de juiste beweegredenen. Dit vergroot ook de slagingskans wanneer er tegenslagen zijn. Wanneer jij er zelf van overtuigd bent, ben je ook in staat anderen te overtuigen.
  • Zelfkennis en zelfreflectie – ondernemersdenkstijl; Zonder is het onmogelijk om een goed ondernemer te zijn. Kritisch kijken naar eigen kwaliteiten en handelen zorgt dat er ruimte is voor innovatie en groei in de breedste zin van het woord. Je weet je kwaliteiten te benutten, je weet wat de onderneming nodig heeft en weet wat uit te besteden. Het opent het deuren naar anderen waaronder potentiële klanten.
  • Sociale oriëntatie; succesvolle ondernemers begrijpen dat mensen en netwerken nodig zijn om de ideeën gerealiseerd te krijgen. Makkelijk contact leggen en een goed balans tussen zakelijk en sociaal handelen.
  • Kennis van ondernemerschap; Naast specialistische vak- en marktkennis kent ondernemerschap zijn eigen fases en daarbij behorende uitdagingen. Voor duurzaamheid is het van belang over deze kennis te beschikken en de juiste mensen te verbinden om bij te blijven.
  • Flexibiliteit; wat vandaag goed werkt, kan morgen achterhaald zijn. Gedrag aanpassen aan een veranderende omgeving / mensen, kunnen schakelen en aanpassen in gedragsstijl.
  • Marktgerichtheid; In staat zijn je in te leven in de emoties en behoeften van (potentiële) klanten en hierin een koppeling te maken naar de eigen bedrijfsvoering. Kennen van je concurrenten, je te weten onderscheiden en anticiperen op veranderingen.
  • Organiseren en plannen; op systematische wijze de werkzaamheden van jezelf en anderen (medewerkers) opzetten en regelen. Weten bronnen binnen en buiten het bedrijf te benutten. Een efficiënt systeem op kunnen zetten van taken, werkwijze, procedures.
  • Bij personeel zie ook leiderschapscompetenties.

Thema’s die vaak onderwerp van gesprek zijn.

  • Bepalen van de groeistrategie
  • Zelfzeker ondernemen
  • Wel of geen personeel
  • Personele aangelegenheden: leiderschap, verbeteren functioneren, verzuim
  • Financiering
  • Vergroten van de omzet/ netto winst
  • Balans werk en privé

Hieronder vind je interessante artikelen, blogs, boekentips of activiteiten rondom dit thema.